Тема: «Українська хата».
Мета: ознайомити
дітей з особливостями національного побуту та житла українського народу: подвір’я,
хата; розглянути оздоблення інтер’єру кімнати; формувати почуття любові до
Батьківщини; виховувати інтерес і повагу до народних традицій.
Обладнання: ілюстрації на
теми: « Українське подвір’я», « Інтер’єр української хати», наголівники киці та
котика.
Хід заняття
Комунікативна
діяльність
(2-3хв). Чи не
вийде її мати.
Вихователь
читає вірш: І до білої хатинки,
На
вишневому горбочку, Немов мати до дитинки,
У
вишневому садочку,
Вийшло сонце, засвітило
Притулилася
хатинка, І
хатинку звеселило.
Мов
маленька дитинка
Стиха
вийшла виглядати,
Тематична
бесіда.
-
Чи
були ви у селі?
-
Що
там бачили?
Діти запрошую
вас помандруватиу у минуле і дізнатися, в якому будинку мешкали наші прабабусі
та прадідусі.
Пізнавальна
діяльність.
(5-6хв).
Вихователь
демонструє дітям мультимедійну презентацію «Українське подвір’я».
- Це українське подвір’я. У селі кожен
двір відгороджений парканом. Як ви гадаєте, для чого потрібен паркан? Біля
сучасних будинків також є паркан. А ще майже у кожному дворі була криниця.
Відгадайте загадку:
До людей вона з добром,
З журавликом і з відром.
Є джерельна в ній водиця..
Зветься диво це …(криниця).
Криниця
– це місце, де б’є
підземне джерело, в якому вода чиста, смачна. Люди розчищають його, ставлять
огорожу,що називають «зруб». Дістають воду за допомогою конструкції, що її
називають журавлем. А зараз послухайте легенду.
Легенда про криницю
Переказують люди, що з давніх-давен дружно
жили журавель із журавкою. Вони завжди літали разом, курликали свої задушевні
пісні, ніколи не розлучалися. Прийшла золота осінь. Приєдналися наші журавлики
до журавлиного ключа і полетіли в теплий край зимувати. Далеко і тяжко було
летіти, і захворіла журавочка, вибилася із сил та загинула. Не хотів летіти
журавлик у теплий край без журавки. Залишився на рідній землі та перетворився
на колодязного журавля. Стоїть він над криницею і щодня допомагає людям
діставати воду з криниці.
У
глибині двору стоїть хата. У кожній українській хаті є покуть- це головний
кут
у хаті, його ще називають червоним, гарним кутом. Саме на покуті садили
шанованих гостей. У цьому куті розміщували ікони, прикрашені рушниками, горіла
свічечка, адже вогонь захищає від усього поганого і людей і приміщення.
Це піч. Вона потрібна для того щоб,варити
їсти, пекти пироги. Всі люди у селі шанобливо ставляться до печі. Біля печі не
можна лаятися, брехати, бо тоді страва з печі не буде смачною. Про неї складали
пісні та приказки:«Яка піч,така і господиня». А ось цей предмет є у кожній
хаті. Відгадайте загадку про нього:
Він усіх до себе манить,
Всіх збирає навкруги.
Борщ на нього й кашу ставлять,
Ще й духмяні пироги. (Стіл).
Стіл
у хаті завжди стояв у найсвітлішому місці. Він був великим. Раніше люди жили
великими сім’ями,
за стіл сідали всі разом. Біля столу стояли лави. На широкій лаві можна було і
лежати, і сидіти. За столом збиралася вся родина. А ще в кімнаті є ліжко,
скриня, колиска, підлога, встелена рядном. Кімнату вправні господині прикрашали
рушниками. Кожна господиня охайно ставилася до своєї оселі, берегла та
очепурила її. Тож у народі кажуть: «У хаті,як у віночку».
Перетворювальна
діяльність (8-9хв)
Фізкультхвилинка
«Млин»
Діти
стають парами, повертаються один до одного спиною, руки в сторони, нахили
тулуба ліворуч-праворуч.
Колективна
вправа «Зберемо українське подвір’я»
Мета: вчити дітей
добирати зображення українського національного подвір’я, називати їх призначення.
Хід: педагог пропонує
дітям зібрати площинне зображення українського подвір’я.
Індивідуальна вправа «Розфарбуємо укпаїнську хату».
Мета: вчити дітей
добирати кольори для оформлення інтер’єру української хати.
Хід: педагог
пропонує розмальовки із зображенням української хати, діти добирають кольори
для розфарбовування.
Гра-драматизація
«Пішла киця по водицю»
-
Ой
піди ж ти, Кицю,
-
Піди
по водицю,
-
Та
не впади у криницю.
-
Пішла
киця по водицю
-
Та
й упала у криницю.
-
Біжить
Котик рятувати,
-
За
вушечко витягати.
-
Витяг
Кицю за вухо,
-
Та
й посадив, де сухо.
-
Сиди
,Кицю, тута,
-
А
я знайду прута.
Оціннно-контрольна
діяльність
(1-2хв)
Підбиття
підсумків заняття
Про
що сьогодні розмовляли? Які слова вас здивували? Що нового ви дізнались? Про що
розповісте своїм рідним?
Комментарии
Отправить комментарий