Тема: «Українська хата».
Мета: ознайомити дітей з особливостями національного побуту та житла українського народу: подвір’я, хата; розглянути оздоблення інтер’єру кімнати; формувати почуття любові до Батьківщини; виховувати інтерес і повагу до народних традицій.
Обладнання: ілюстрації на теми: « Українське подвір’я», « Інтер’єр української хати», наголівники киці та котика.
                                        Хід заняття
Комунікативна діяльність (2-3хв).       Чи не вийде її мати.
Вихователь читає вірш:                          І до білої хатинки,
На вишневому горбочку,                       Немов мати до дитинки,
У вишневому садочку,                           Вийшло сонце, засвітило
Притулилася хатинка,                            І хатинку звеселило.
Мов маленька дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Тематична бесіда.
-         Чи були ви у селі?
-         Що там бачили?
Діти запрошую вас помандруватиу у минуле і дізнатися, в якому будинку мешкали наші прабабусі та прадідусі.

Пізнавальна діяльність. (5-6хв).
Вихователь демонструє дітям мультимедійну презентацію «Українське подвір’я».
- Це українське подвір’я. У селі кожен двір відгороджений парканом. Як ви гадаєте, для чого потрібен паркан? Біля сучасних будинків також є паркан. А ще майже у кожному дворі була криниця. Відгадайте загадку:
 До людей вона з добром,
 З журавликом і з відром.
 Є джерельна в ній водиця..
 Зветься диво це …(криниця).
Криниця – це місце, де бє підземне джерело, в якому вода чиста, смачна. Люди розчищають його, ставлять огорожу,що називають «зруб». Дістають воду за допомогою конструкції, що її називають журавлем. А зараз послухайте легенду.
                                          Легенда про криницю
 Переказують люди, що з давніх-давен дружно жили журавель із журавкою. Вони завжди літали разом, курликали свої задушевні пісні, ніколи не розлучалися. Прийшла золота осінь. Приєдналися наші журавлики до журавлиного ключа і полетіли в теплий край зимувати. Далеко і тяжко було летіти, і захворіла журавочка, вибилася із сил та загинула. Не хотів летіти журавлик у теплий край без журавки. Залишився на рідній землі та перетворився на колодязного журавля. Стоїть він над криницею і щодня допомагає людям діставати воду з криниці.
У глибині двору стоїть хата. У кожній українській хаті є покуть- це головний
кут у хаті, його ще називають червоним, гарним кутом. Саме на покуті садили шанованих гостей. У цьому куті розміщували ікони, прикрашені рушниками, горіла свічечка, адже вогонь захищає від усього поганого і людей і приміщення.
 Це піч. Вона потрібна для того щоб,варити їсти, пекти пироги. Всі люди у селі шанобливо ставляться до печі. Біля печі не можна лаятися, брехати, бо тоді страва з печі не буде смачною. Про неї складали пісні та приказки:«Яка піч,така і господиня». А ось цей предмет є у кожній хаті. Відгадайте загадку про нього:
 Він усіх до себе манить,
 Всіх збирає навкруги.
 Борщ на нього й кашу ставлять,
 Ще й духмяні пироги. (Стіл).
Стіл у хаті завжди стояв у найсвітлішому місці. Він був великим. Раніше люди жили великими сімями, за стіл сідали всі разом. Біля столу стояли лави. На широкій лаві можна було і лежати, і сидіти. За столом збиралася вся родина. А ще в кімнаті є ліжко, скриня, колиска, підлога, встелена рядном. Кімнату вправні господині прикрашали рушниками. Кожна господиня охайно ставилася до своєї оселі, берегла та очепурила її. Тож у народі кажуть: «У хаті,як у віночку».
Перетворювальна діяльність (8-9хв)

Фізкультхвилинка «Млин»
Діти стають парами, повертаються один до одного спиною, руки в сторони, нахили тулуба ліворуч-праворуч.
Колективна вправа «Зберемо українське подвіря»
Мета: вчити дітей добирати зображення українського національного подвір’я, називати їх призначення.
Хід: педагог пропонує дітям зібрати площинне зображення українського подвір’я.
Індивідуальна вправа «Розфарбуємо укпаїнську хату».
Мета: вчити дітей добирати кольори для оформлення інтер’єру української хати.
Хід: педагог пропонує розмальовки із зображенням української хати, діти добирають кольори для розфарбовування.
Гра-драматизація «Пішла киця по водицю»
-         Ой піди ж ти, Кицю,
-         Піди по водицю,
-         Та не впади у криницю.
-         Пішла киця по водицю
-         Та й упала у криницю.
-         Біжить Котик рятувати,
-         За вушечко витягати.
-         Витяг Кицю за вухо,
-         Та й посадив, де сухо.
-         Сиди ,Кицю, тута,
-         А я знайду прута.
Оціннно-контрольна діяльність (1-2хв)
Підбиття підсумків заняття

Про що сьогодні розмовляли? Які слова вас здивували? Що нового ви дізнались? Про що розповісте своїм рідним?    

Комментарии

Популярные сообщения